Livsstils tips

Træn effektivt alene
Forside » Sundhed og fitness » 5 måder du kan træne EFFEKTIVT på helt alene

5 måder du kan træne EFFEKTIVT på helt alene

26. marts, 2015 Christine 2 kommentarer

For mange mennesker virker træning som en alt for skræmmende og alt for krævende opgave. Der er adskillige træningsprogrammer at vælge imellem, og mange mennesker ved ikke hvilket et der er bedst for dem.

At påbegynde et træningsprogram er en stor nok udfordring, når man tager travlheden af folks dagligdage i betragtning. Hvor er tiden til at træne? Du fortæller dig selv at du vil begynde i morgen, eller dagen efter, eller dagen efter den, osv.

Træning behøver ikke føles umuligt. Det forventes ikke at du bestiger Mount Everest hver gang du motionerer. Med den overvældende mængde data der er tilgængelig, der alt sammen peger i retning af helbredsmæssige fordele ved motion, både fysisk og mentalt, bør træning ses på med positivitet. Det kan forhåbentligt få motion og fitness til at være noget du ser frem til, frem for end noget du frygter.

Måske fortrækker du at træne med en gruppe. Dette er altid attraktivt for mange mennesker fordi som en gruppe kan i udholde mental og fysisk stress sammen, og hjælpe med at presse hinanden gennem træningen.

For mange folk er dette ikke en mulighed. Så hvad gør du? Her har jeg fundet fem måde du kan træne mere effektivt alene på.

Det er ikke et spørgsmål om hvilken slags træning du gerne vil foretage.

Implementer disse fem simple trin i din rutine og jeg tror du vil bevidne vidunderlige resultater.

1. Sæt et trænings mål eller en plan før du begynder

Jeg ønsker ikke at præsentere idéen om at du skal gå i gang med et to eller tre måneders trænings program og vide præcis hvad du har tænkt dig at gøre hver dag. Hvis du foretrækker denne slags træning så gør det. Jeg foreslår at for hver dag du træner skal du have et mål eller en plan omkring hvad du ønsker at præstere.

Det kunne være så simpelt som at gå op ad ti trapper eller at bruge et løbebånd i tyve minutter. Det behøver ikke at være bombastisk men at have et mål for din træning vil hjælpe dig med at holde fokus. Du vil være mere sandsynlig for at fuldføre din daglige træning når du vælger realistiske og opnåelige mål.

2. Fokuser på kvalitet og ikke kvantitet

Det tog mig noget tid at forstå den her. Der er mange mennesker som går i motionscenter og bruger to timer der. Når de forlader motionscentret har de ikke rigtig præsteret noget. Det er ikke vigtigt at du bruger lang tid på at træne men det er vigtigt at du bruger kvalitets tid på at træne!

Udvikl et træningsmål for dagen så du kan fokusere din træning uden at spilde unødvendig tid. Det vil tjene dig bedre at bruge tredive minutter i motionscentret med at løfte vægte med en konkret plan om hvad dine løft skal gøre og hvor lang tid du vil hvilke mellem hvert løft, en at vandre formålsløst rundt i et par timer. At bruge mere tid i motionscentret betyder ikke nødvendigvis at du har motioneret ordentligt i al den tid du var der.

3. Udfordr dig selv med opnåelse træningsmål

Kun du kender dine grænser for hvor meget du kan presse dig selv. Dette er meget essentielt når du træner alene. Der er ikke nogen der til at råbe af dig til at presse dig selv mere.

Du bliver nødt til at gå til hver træning og sige til dig selv at du har tænkt dig at få det meste ud af denne træning. En gåtur gennem nabolaget kan være en god form for træning, specielt hvis du går i et raskt tempo.
Med en trænings plan, sammen med en tidsgrænse som træningen skal udføres indenfor, er du mere sandsynlig til at udfordre dig selv. Hvis du går til en træning uden en plan er du mere sandsynlig til at sejle gennem træningen.
Hvis dit mål er at løbe en kilometer på femten minutter så har du et håndgribeligt mål for hvad du prøver at gennemføre. Lad os sige at du gennemfører kilometeren på tretten minutter. Næste gang kan du så lave målet om at du vil løbe kilometeren på under tretten minutter. Dette er hvordan du udfordrer dig selv.

Det er ikke nødvendigt for dig at tiltage intensiteten af hver træning men når du føler at du kan gøre mere, udvide dine grænser. Ikke hver trænings rutine kommer til at være udmattende og intens, men du skal være villig til at teste dig selv hvis du vil opleve positive resultater af træningen.

4. Koncentrer dig om simple øvelser, ikke komplicerede

Denne sætning kan benyttes i mange aspekter af dit liv. Det er specielt fordelagtigt når du træner. Du behøver ikke en kompleks trænings plan for at se resultater. Du er nødt til at sætte et mål, fokuser på kvalitet, og udfordr dig selv.

At svømme ti baner i svømmepølen er måske en bedrift for dig. Alt du gør er at svømme, intet anden, men at opnå måle af de ti baner vil efterlade dig selvsikker og klar til at svømme mere i den næste træning. Træning behøver ikke at inkludere masser af smart udstyr. Dette udstyr hjælper muligvis hvis du kun lige er begyndt at træne, denne slags udstyr kan være intimiderende.

Fokuser på simple øvelser og arbejd så din vej op mod mere komplicerede rutiner som du bliver mere og mere komfortabel og forøger din selvsikkerhed i dine evner. Det er ekstremt vigtigt når du træner alene fordi du ofte ikke vil være i stand til bruge det smarte udstyr alene.

5. Vær konsekvent

Dette er sandsynligvis det vigtigste aspekt. Du er nødt til at træne regelmæssigt hvis du ønsker resultater. Jeg siger ikke at du er nødt til at træne hver dag, selvom daglig motion har enorme fordele for dit helbred. Du er nødt til træne regelmæssigt, mindst tre eller fire gange om ugen.

Dette kan være ret udfordrende for mange mennesker fordi de begynder at træne og så er begejstrede i de første par uger. Når resultaterne så måske ikke er præcis som de forventede giver de op eller har for travlt på arbejde og de begynder at finde på undskyldninger for hvorfor de ikke kan træne. Hæng i!

Træning kan aldrig være skadeligt medmindre det bliver udført uansvarligt og for ofte. Hvis du vedholder en trænings rutine af tre til fem gange om ugen, så lever du en sund livsstil.

At træne alene er ikke altid nemt men kan ofte være nødvendigt. Hvis at træne alene er din eneste mulighed, så sikrer dig at du udnytter den tid du har. Brug disse trin for at nyde en mere produktiv og berigende træning!

Kender du til andre metoder? Så skriv dem i en kommentar 🙂

Forrige artikel

Næste artikel

Kommentarer

  1. Fie Larsen
    28. februar, 2015 - 13:09

    hehe, jeg er en af dem der bruger for meget tid i centret. Føler ikke jeg får noget ud af det hvis jeg er inde og ude på 20 minutter…

  2. Julie
    28. marts, 2015 - 10:33

    Ud fra min personlige erfaring er det super vigtigt med et godt træningsprogram. Jeg fik lavet et af en bekendt, som lidt har et bi-job som personlig træner i et af landets mange Fitness World, gratis.

    Han siger det er vigtigt at komme godt fra start så man ikke tillægger sig dårlige vaner som så senere kan være svære at bryde.

Skriv et svar

Din e-mail adresse bliver ikke offentliggjort / Nødvendige felter er markeret med *

INDEN DU SMUTTER ...

Brug 2 sekunder og del artiklen med dine venner ;-)