Livsstils tips

Bliv lykkelig med videnskaben
Forside » Livsglæde » 10 måder at blive lykkeligere på (baseret på videnskab)

10 måder at blive lykkeligere på (baseret på videnskab)

26. marts, 2015 Christine 3 kommentarer

Livsglæde er et svært opnåeligt mål; alle virker til at ville have det, men hvis det var nemt at opnå ville hele verdenen være glade og vi ville ikke have brug for at blive ved med at søge efter glæden. Det er ikke let at være glad det meste af tiden, men der er nogle tips som vi kan bruge for at gøre os lykkeligere.

Her er 10 videnskabelige måder som du kan bruge til at ændre dit liv til at gøre dine dage bare lidt lykkeligere:

1. Dyrk mere motion

Det er et af de mest almindelige nytårs fortsæt, og videnskaben har bevist hvorfor motion er meget vigtigt i vores liv. Et studie citeret i bogen: “The Happinesss Advantage” bekræfter også vigtigheden af motion på vores livsglæde.

I bund og grund kigger dette studie på tre grupper af deprimerede patienter. Disse tre grupper af deprimerede patienter bliver hver behandlet med medicin, motion, eller en kombination af disse to. Her er hvad de fandt ud af:

Grupperne blev testet seks måneder efter for at vurdere deres tilbagefalds rate. Af dem som kun havde taget medicin var 38% faldet tilbage i deres depression. Dem i den kombinerede gruppe havde den noget bedre, med en tilbagefalds rate på 31%. Den største overraskelse kom dog fra motions gruppen: deres tilbagefalds rate var kun på 9%!

Dette studie viser at motion har den største effekt med at reducere depression.

Et andet studie fra the Journal of Health Psychology har også fundet ud af at folk som motionerer er gladere fordi de har det bedre med deres kroppe.

Alle beviser har vist at fordelene ved motion inkluderer et lykkeligere liv, så hvad venter du på? Begynd at dyrke motion nu. Begynd i det små og opbyg en vane med rutinetræning, så du kan blive lykkeligere i hverdagen.

2. Få mere kvalitetssøvn

Vi bruger rundt regnet en tredjedel af vores liv på at sove, så du skal ikke undervurdere vigtigheden af søvn for kvaliteten af vores liv. Et interessant studie fra 2011 af BPS Reaseach Digest viser hvordan søvn påvirker vores livsglæde. Undersøgelsen fandt ud af at folk som tager en lur om eftermiddagen har tendens til negative følelser men endnu mere modtagelige overfor positive følelser.

Dette studie viser at søvn mangel ikke kun giver følelsesmæssige problemer, et søvn boost kan give følelsesmæssige fordele. Med andre ord, søvn af god kvalitet gør folk mere positive og generelt gladere.

3. Læg mobilen fra dig

Et studie lavet af Kent State Universitet undersøgte mere end 500 studerende og fandt ud af at hyppig brug af mobiltelefoner gik hånd i hånd med dårlige karakterer, højere niveau af angst, og reduceret glæde.

Det er muligt at folk der bruger mere tid på elektroniske anordninger har ikke så jævnlig kontakt med live sociale netværker, og kan være mere sårbare overfor social sammenligning som efterlader dem med en følelse af tomhed,” siger Ramani Durvasula, PhD, autoriseret klinisk psykolog og psykologi professor på California State Universitet i Los Angeles. “Og angst kan grunde i ‘Jeg gider ikke gå glip af noget’ effekten – når man ser alle andres sociale kalendere bliver det svært at forblive tilstedeværende i folks egne liv.

Selv Aristoteles lovpriste mådeholdenhed med alt. Mobiltelefoner og teknologi er ingen undtagelse. Overdreven brug af selv de bedste teknologier reducerer vores livsglæde på betydningsfulde måder. Så læg telefonen og din livsglæde vil helt sikkert blive forbedret.

4. Tag mere tid til at være social

Måske har du hørt det før, men en af de top fem fortrydelser af døende folk er ikke at have brugt nok tid eller holdt kontakten med venner og familie. At bruge mere tid med de mennesker vi holder af er meget gavnlig til at forbedre vores livsglæde og vores generelle livskvalitet.

Dan Gilbert, psykologi professor på Harvard Universitet, forklarer det ret godt:

Vi er glade når vi har familie, vi er glade når vi har venner og næsten alle andre ting vi mener gør os glade er faktisk bare måder at få flere venner og familie på.

Interessant nok vil dine sociale forhold ikke kun gøre dig gladere, det vil også lade dig leve et rigere liv. Et studie udgivet i the Journal of Socio-Economics brugte en skygge prisfastsættelses metode og vurderer at dine forhold er omkring 900.000 kr. værd om året.

Så ring du bare til din kusine der bor i en anden by og indhent alt det forsømte med hende over telefonen. Det vil faktisk gøre dig gladere.

5. Brug mere tid udendørs

Shawn Achor, som har undervist på Harvard Universitet og Wharton Business School, skrev i sin bog: “The Happiness Advantage” at bruge så lidt som 20 minutter udenfor i godt vejr ikke kun booster positivt humør, men det udvider også ens tankegang og forbedrer arbejdshukommelsen.

Et andet studie fra London School of Economics and Political Science støtter også denne påstand. Studiet nævner at når man er udendørs, nær havet, på en varm, solrig weekend eftermiddag er det perfekte sted for de fleste. Faktisk fandt man ud af at deltagerne i studies følte sig betydeligt gladere udenfor i naturlige miljøer end i bymæssige miljøer.

Hvis du undrer dig over hvad den bedste temperatur til at maksimere din livsglæde er, så vil du blive forundret over at en undersøgelse af the American Meterological Society fandt ud af at glæde maksimerer ved 13,9°C.

6. Hjælp andre 2 timer om ugen

Du bliver måske overrasket over at høre det her, men at bruge penge på andre mennesker  (også kaldet “prosocialt forbrug”) booster glæde mere end at købe ting til os selv.

Et studie af Harvard fra 2012 gav nogle penge til deltagerne af studiet. Halvdelen af dem blev bedt om at bruge pengene på ting til dem selv, mens den anden halvdel blev bedt om at bruge dem på at købe ting til andre. Her er hvad de fandt ud af:

Deltagerne der blev bedt om at erindre et køb lavet til nogle andre rapporterede at føle sig betydeligt gladere øjeblikkeligt efter dette minde; vigtigst af alt, jo gladere deltagerne følte sig, jo mere sandsynligt var det at de valgte at bruge en uventet gevinst på nogen andre i den nærmeste fremtid. Derfor ved at levere det umiddelbare bevis for positivt feedback loop mellem prosocialt forbrug og velbefindende, så tilbyder dette data en potentiel vej til vedvarende livsglæde: prosocialt forbrug forøger livsglæden hvilket til gengæld opfordrer til prosocialt forbrug.

Intet under at de fleste millionærer og milliardærer er meget aktive filantroper. Filantropi er blevet bevidst til at forøge livsglæde.

At hjælpe andre betyder ikke altid at du skal bruge penge; du kan også bruge din tid (for eksempel ved at melde dig frivilligt). Et studie fra Zürich, Schweiz støtter idéen om at når man melder sig frivilligt er det givende i termer af højere livs tilfredshed.

Så hvor meget tid bør du bruge på at hjælpe andre? Buffer Blog har konkluderet at 100 timer om året (eller to timer om ugen) er den optimale tid vi bør dedikere til at hjælpe andre, for at vi på den måde kan berige vores liv og blive gladere.

7. Meditér

Du har måske hørt at meditation er meget vigtigt. Sandheden er at ja, meditation hjælper dig med at forbedre dit fokus, klarhed, opmærksomheds tidsrum, rolighed, og, ja du gættede rigtigt, din livsglæde.

I en undersøgelse fra Massechusetts General Hospital kiggede de på hjerne scanninger fra 16 personer før og efter de deltog i et otte ugers kursus i opmærksomheds meditation. Dette studie konkluderede at efter færdiggørelse af kurset var dele af deltagernes hjerner, dem tilknyttet medfølelse og selvbevidsthed, vokset, og de dele der er tilknyttet med stress var krympet.

Så hvad venter du på? Start med at meditere og du vil leve et lykkeligere liv.

8. Udøv taknemmelighed

Taknemmelighed er det at være taknemmelig for simple ting i vores liv. At udøve taknemmelighed har vidst sig at forøge livsglæde. Der er et studie fra Journal of Personality and Social Psychology som antyder at et bevidst fokus på velsignelse (med andre ord: at udøve taknemmelighed) har følelsesmæssige og personlige fordele. Så vær taknemmelig for hver en lille ting i dit liv, for der er en masse andre mennesker der ikke er lige så heldige som dig.

9. Brug penge på oplevelser – ikke ting

Alle ved at penge ikke kan købe lykke i sig selv, men hvis du har tænkt dig at bruge penge på din jagt efter lykke, så brug pengene på en oplevelse, ikke et dyrt legetøj. Et studie i Psychological Science fandt ud af at dem der har en tendens til at bruge deres penge på at gøre noget, i modsætning til at have noget, havde det bedre i det lange løb. Denne effekt blev scoret ved den fornemmelse af overlegenhed som kommer af at glæde sig til en oplevelse (såsom en tur) mod at glæde sig over at eje en ting (såsom sko).

10. Udøv din åndelighed eller din tro

Selvom religion alene ikke er en stor indikator af livsglæde, så har et studie udgivet af Frontiers In Psychology fundet ud af at dem som aktivt dyrker deres tro var mere lykkelige end dem som havde en tro, men ikke dyrkede den, og dem som ikke var religiøse. Dette er ikke for at sige at du skal være religiøs for at være glad, men hvis du HAR teologiske tendenser, så kan du eventuelt då dig en spirituel vane.

En supplerende note:

Et omfattende Harvard studie omkring livsglæde, der blev foretaget i en tidsperiode på mere end 75 år (det bliver kaldet et Harvard Grant Study) , har konkluderet: “Kærlighed er i virkeligheden alt som betyder noget for mennesker for at være glade“.

Ligeledes har de 10 livsglæde-hacks, som er blevet nævnt i denne artikel, praktisk talt et enkelt fælles tema: “KÆRLIGHED”. Elsk universet, elsk andre mennesker, og vigtigst af alt, elsk dig selv.

Som sundheds-coach mener jeg personligt, at elske dig selv er en af de mest glemte ting i nutidens samfund. Mange mennesker har forsømt deres egne kroppe, hovedsageligt ved at spise mad som er mangelfuldt på næringsstoffer og ved ikke at gøre motion til en vane.

Jeg tror at vi alle gerne vil have en sund krop, en “drømmekrop”. Nogle af os har måske prøvet at opnå den, men har ikke fået et resultat. Hovedårsagen til hvorfor vi fejlede er fordi vi har fokuseret på de forkerte ting hele tiden. Vi fokuserede ikke nok på opførelses og psykologisk videnskab. Vi ved alle sammen at vores liv formes af vores vaner, men alligevel forsømmer vi det.

Konklusion

Du er i komplet kontrol over dine egne vaner, din egen krop, og dit eget liv. Brug informationen nævnt her som en guide til at leve et lykkeligere og mere fyldestgørende liv.

Jeg har brugt utrolig lang tid på både research og sammensætning af denne artikel, så derfor vil jeg meget meget gerne høre fra dig, hvis du synes jeg har glemt noget eller hvis der bare er noget du ønsker at supplere med. Skriv gerne en kommentar nedenfor — glæder mig til at høre fra dig! 🙂

Forrige artikel

Næste artikel

Kommentarer

  1. Majken Christensen
    28. februar, 2015 - 22:16

    Sikke en god artikel, tak for alle idéerne 🙂 Den med at lægge mobilen fra sig og være mere social kan vel nærmest lægges sammen i en. Det er godt nok tit man ser venner og familie ikke kunne koncentrere sig om nærvær fordi mobilen hele tiden bipper og gør ved.

  2. luna kira rud-petersen
    18. december, 2016 - 00:50

    Vil bare sige, pisse fed artikel. Tak 🙂

    • Christine
      19. december, 2016 - 13:51

      Tak for de søde ord 😉

Skriv et svar

Din e-mail adresse bliver ikke offentliggjort / Nødvendige felter er markeret med *

INDEN DU SMUTTER ...

Brug 2 sekunder og del artiklen med dine venner ;-)